Conferència "Les fronteres: internes i externes", a càrrec de Michel Wieviorka, socioloeg
Dj, 23 de febrer a Aula Magna a les 19:00 h.

CICLE "EUROPA ENTRE PONTS I LES FRONTERES"

Compartim un món caracteritzat per una població cada vegada més diversa i en moviment. Les relacions entre els uns i els altres, les raons que expliquen les dinàmiques migratòries i les tensions econòmiques i socials que comporten, la lògica de les discriminacions i dels comportaments racistes, i les respostes polítiques que es donen davant aquesta nova realitat conformen un dels debats més importants que hem d’abordar com a societat.

Europa ha estat definida històricament per la seva diversitat i per ser un espai de trobada i intercanvi, però també pel fet de ser un dels territoris que avui viu amb més intensitat la pressió dels nous desplaçaments i dels nous moviments poblacionals. No estem davant cap novetat, però sí d’una realitat que, en el seu format actual, està afectant i desafiant les formes socials, econòmiques i polítiques que fins ara havien estat dominants. Els europeus, i les múltiples institucions que ens representen, vivim aquesta situació amb moltes contradiccions i amb un intens desconcert. Les polítiques d’estrangeria, el paper dels estats o els drets de ciutadania són només alguns dels reptes que tenim al davant i sobre els quals no som capaços d’articular respostes convincents.

En el marc dels Debats de la UdG volem propiciar una discussió sobre tots aquests aspectes, conscients tant de les dificultats del tema com de la ineludible necessitat d’abordar-lo. Volem, d’aquesta manera, contribuir a entendre el present i a construir el futur.

Per fer-ho, hem organitzat els debats al voltant de tres eixos: els discursos sobre l’ells i el nosaltres, sobre la situació d’una Europa que es debat entre ser un espai d’acollida o una fortalesa, i sobre el concepte mateix de frontera que, en gran part, contribueix a fer entendre aquesta realitat complexa.

Presentador: Carles Serra (professor d’Antropologia, UdG)

ORGANITZA: Universitat de Girona